Valorizácia poistenia podnikateľských rizík
Valorizácia ÁNO alebo NIE?
Našli ste vo svojej poštovej alebo e-mailovej schránke list, v ktorom Vám poisťovňa z dôvodu valorizácie alebo indexácie ponúka zvýšenie krytia Vašich podnikateľských rizík, a s tým súvisiace aj zvýšenie platby poistného? Skôr ako sa rozhodnete, prečítajte si, prosím, nasledujúce riadky.
Čo je to valorizácia?
Je to transparentný proces. UNIQA z času na čas prehodnocuje všetky svoje poistné zmluvy pre poistenie podnikateľských rizík, najmä tie staršie a porovnáva ich so súčasnou ekonomickou situáciou a jej očakávaným vývojom. V tomto procese sa často zistí, že dohodnutá poistná suma na krytie rizík (teda aj poistné) nezodpovedá vývoju spotrebiteľských cien, cien priemyselných výrobcov a stavebných prác, ktoré v ostatných rokoch rýchlo rástli (pozri obrázky 1 a 2 na konci textu). Vaša poistná zmluva môže byť zastaraná alebo podhodnotená a v prípade škody nezaručuje dostatočné poistné plnenie na plnohodnotnú obnovu Vášho podnikania. Preto ste od UNIQA dostali ponuku na adekvátne zvýšenie poistných súm, ktorá Vám pomôže udržať primeranú ochranu Vášho poisteného majetku a podnikania.
Čo vo Vašom Návrhu na zmenu poistnej zmluvy nájdete?
Dozviete sa:
1. ako vzrástli spotrebiteľské ceny, ceny priemyselných výrobcov a stavebných prác za obdobie od poslednej úpravy rozsahu Vašej zmluvy,
Príklad:
2. na akú novú poistnú sumu navrhujeme zvýšiť poistenie Vašich podnikateľských rizík (zvýšenie zodpovedá nárastu cien na trhu),
3. aké bude Vaše nové poistné,
Príklad:
4. údaje potrebné na zaplatenie nového poistného.
Príklad:
Myslíte si, že Vaša zmluva je aktuálna a Vaše krytie je stále dostatočné?
Príklad: Počítajte s nami. Pred 10 rokmi ste si kúpili výrobnú halu za 1 200 000 Eur, aj s technickým vybavením a materiálnymi potrebami ste ju poistili na 1 500 000 Eur. Čo keby Vaša hala dnes vyhorela a museli by ste ju postaviť a zriadiť nanovo? S najväčšou pravdepodobnosťou by ste potrebovali oveľa viac peňazí, ako by ste dostali od svojej poisťovne na základe pôvodnej poistnej zmluvy. Pritom stačilo tak málo, aby ste dokázali zriadiť novú prevádzku vrátane všetkého vybavenia z poistného plnenia: stačilo priebežne sledovať, či nedošlo k podpoisteniu, t. j. či vaše krytie už nie je podhodnotené. A to je presne to, čo pre Vás urobí valorizácia poistenia, ktorú teraz aktívne ponúkame.
Na aké otázky je dobré si odpovedať pred prijatím rozhodnutia?
- Bola by pre mňa súčasná výška poistenia dostatočná, ak by sa mi v mojom podnikaní stalo niečo skutočne zásadné vzhľadom na navýšenie spotrebiteľských cien, cien priemyselných výrobcov a stavebných prác?
- Zakúpil/a som v poslednom roku pre svoju firmu nové vybavenie a zvýšil/a som jeho hodnotu?
- Zrekonštruoval/a som zariadenie kancelárie, obchodných priestorov alebo skladu?
- Investoval/a som do stavebných úprav alebo technológií, ktoré navýšili hodnotu môjho podnikania?
Môžete odmietnuť indexáciu?
Aj keď v poštovej schránke nájdete list s ponukou na zvýšenie poistnej sumy a s tým súvisiacu úpravu poistného, nemusíte ho akceptovať. Berte však tieto informácie od poisťovne ako odporúčanie, ktoré Vás upozorní na výhody revízie a aktualizácie poistnej zmluvy. Väčšina podnikateľov má neaktuálne - zastarané poistné zmluvy a ich budovy, vybavenie, či zásoby sú často podpoistené. To znamená, že v prípade poškodenia dostanú oveľa menej peňazí, ako pri opravách očakávajú a potrebujú. Niekedy to môže znamenať stagnáciu alebo dokonca ukončenie celého podnikania.
Ako postupovať v prípade, že ste dostali ponuku na valorizáciu poistenia od poisťovne?
1. Súhlasíte s navrhovanou úpravou poistnej zmluvy
Všetko, čo musíte urobiť, je zaplatiť novo navrhnuté poistné alebo jeho splátku v zmysle Návrhu na zmenu poistnej zmluvy, čím vyjadríte svoj súhlas so zmenou poistnej zmluvy. Ak používate trvalý platobný rozkaz, nezabudnite ho aktualizovať tak, aby aj nasledujúce splátky poistného boli v súlade s novým predpisom. Pre zjednodušenie platby môžete použiť QR kód vo Vašom návrhu alebo odkaz priamo na našu platobnú bránu.
2. Nesúhlasíte s návrhom na indexáciu
Ak si želáte zachovať poistnú zmluvu v aktuálnom stave, napriek uvedeným rizikám, stačí zaplatiť pôvodné poistné na základe platobných údajov z predchádzajúceho roka. V prípade, že požadujete zaslať pôvodné platobné údaje, kontaktujte prosím prednostne svojho sprostredkovateľa, prípadne zavolajte na našu zákaznícku linku (+421) 232 600 100 v pracovných dňoch od 8.00 do 18.00 hod. alebo navštívte najbližšiu pobočku poisťovne. Po oznámení čísla poistnej zmluvy Vám zašleme opravený doklad pre správne zaplatenie poistenia v pôvodnej výške.
S našimi riešeniami môžete ďalej rásť a podnikať bez stresu.
Obrázok č. 1
Zdroj: Slovenský štatistický úrad
Obrázok č. 2
Zdroj: Slovenský štatistický úrad
Všetky informácie o aktualizáci poistenia zodpovednosti za škodu nájdete tu.