Poistenie podnikateľských rizík – aktualizácia poistenia zodpovednosti za škodu
Aktualizácia áno alebo nie?
Našli ste vo svojej poštovej alebo e-mailovej schránke list, v ktorom Vám ponúkame aktualizáciu poistenia podnikateľských rizík v oblasti poistenia zodpovednosti za škodu, a s tým súvisiace aj zvýšenie platby poistného? Skôr, ako sa rozhodnete, prečítajte si nasledujúce riadky.
Čo je aktualizácia poistnej zmluvy a aké sú hlavné dôvody?
Je to transparentný proces. Poisťovňa UNIQA pravidelne prehodnocuje všetky svoje poistné zmluvy pre poistenie podnikateľských rizík, najmä tie staršie, a porovná ich so súčasnou ekonomickou situáciou a očakávaným vývojom. V tomto procese sa často zistí, že dohodnuté poistné sumy nezodpovedajú stále rastúcim nárokom poškodených na náhradu škody na živote a zdraví, legislatívnym zmenám alebo vývoju spotrebiteľských cien, priemyselných výrobcov a stavebných prác, ktoré v posledných rokoch rýchlo rastú. Od dojednania Vašej poistnej ochrany významne vzrástli indexy cien spotrebiteľských, stavebných prác a priemyselných výrobcov, ale dramaticky narástli aj náklady súvisiace s náhradami škôd, ktoré majú zásadný vplyv pri uplatňovaní nároku na náhradu škody na živote a zdraví tretích osôb. Aktuálny vývoj cien je dostupný tu: https://www.uniqa.sk/podnikatelia/valorizacia-poistenia-podnikatelskych-rizik/ (Zdroj: Štatistický úrad SR).
Zároveň vzniká čoraz viac nárokov poškodeným v prípade ujmy na majetku a zdraví. Okrem majetkových škôd (priame poškodenie majetku, ušlý zisk) je viditeľné najmä zvyšovanie nárokov vyplývajúcich zo škôd spôsobených na živote alebo zdraví poškodených.
V zmysle článku 7 delegovaného nariadenia Komisie EÚ 2017/2358:
1) Výrobcovia nepretržite monitorujú a pravidelne preverujú poistné produkty, ktoré uviedli na trh, s cieľom určiť udalosti, ktoré by mohli zásadne ovplyvniť hlavné vlastnosti, rizikové pokrytie alebo záruky týchto produktov. Posudzujú, či sú poistné produkty aj naďalej v súlade s potrebami, charakteristickými znakmi a cieľmi určeného cieľového trhu a či sa tieto produkty distribuujú na cieľový trh alebo či sa dostávajú k zákazníkom mimo cieľového trhu.“
3. Výrobcovia, ktorí počas životnosti poistného produktu zistia akékoľvek okolnosti súvisiace s poistným produktom, ktoré môžu mať na zákazníka daného produktu nepriaznivý vplyv, musia prijať primerané opatrenia na zmiernenie situácie a na predídenie ďalším udalostiam, ktoré by mohli poškodiť zákazníka. Výrobcovia o prijatých nápravných opatreniach bezodkladne informujú príslušných distribútorov poistenia a zákazníkov.“
Zároveň ustanovenie § 70 ods. 1 písm. a) Zákona 39/2015 Z.z. o poisťovníctve, ukladá poisťovni vykonávať svoju činnosť s odbornou starostlivosťou voči svojim klientom.
V súlade s výkonom činnosti s odbornou starostlivosťou je upozorniť klienta, že limit poistného plnenia nemusí byť už dostatočný. Je v záujme klienta, aby limit poistného plnenia bol zvýšený v súvislosti so zvyšujúcimi sa nárokmi poškodených na náhradu škody na zdraví a majetku najmä (ale nielen) v dôsledku zvýšenej inflácie v období posledných rokov.
Z týchto dôvodov môže byť vaša poistná zmluva zastaraná a nezaručuje, že vaše súčasné poistné sumy budú dostatočné na pokrytie skutočnej výšky škody.
To je dôvod, prečo ste dostali ponuku od poisťovne UNIQA na aktualizáciu poistnej zmluvy v podobe zvýšenia poistných súm v poistení zodpovednosti za škodu. Touto cestou si môžete zabezpečiť krytie neočakávaných výdavkov, ktoré by mohli byť likvidačné.
Čo vo Vašom Návrhu na zmenu poistnej zmluvy nájdete?
Dozviete sa:
- od ktorého roku nebola vaša poistná zmluva aktualizovaná,
- prečo aktualizáciu poistnej zmluvy navrhujeme,
- ako vzrástli spotrebiteľské ceny, ceny priemyselných výrobcov a ceny stavebných prác,
Príklad:
4. na aký nový limit navrhujeme navýšiť sumu poistenia zodpovednosti za škodu spôsobenú podnikateľskou činnosťou,
5. aké bude Vaše nové poistné,
Príklad:
6. údaje potrebné na zaplatenie nového poistného.
Príklad:
Myslíte si, že Vaša zmluva je aktuálna a Vaše krytie je stále dostatočné?
AJ MALÉ PODNIKANIE MÔŽE SPÔSOBIŤ VEĽKÚ ŠKODU
Prípad z našej likvidácie UNIQA
Kaderníčka SZČ si pred 10 rokmi dojednala poistenie zodpovednosti za škodu s limitom 30 tis Eur. Pred dvoma rokmi klientka nahlásila poistnú udalosť. Cez noc praskla v prevádzke prívodná hadica k umývadlu a zaplavila celé prízemie prenajímateľa priestoru. Výška nárokovanej škody presiahla 100 tisíc Eur. Maximálny limit na zmluvu klienta bol 30 tisíc Eur.
Vedeli ste, že živnostník podniká vo vlastnom mene a je zodpovedný za škodu celým svojím majetkom? V praxi to znamená, že ak vzniknú z Vášho podnikania dlhy, musíte ich zaplatiť majetkom firmy, ako aj svojím súkromným majetkom.
Na aké otázky by ste mali odpovedať pred prijatím rozhodnutia?
- Mám vyšší príjem/obrat z činností, ktoré vykonávam?
- Je pre mňa dostatočná pôvodná poistná suma plnenia?
- Nepotrebujem ďalšie doplnkové poistenie? Napríklad dôležité doplnkové poistenie zodpovednosti za výrobok –škoda spôsobená vadným výrobkom alebo prácou po odovzdaní. Som výrobca produktov, servisná alebo inštalačná spoločnosť?
- Rozšíril som svoje podnikanie o ďalšie aktivity?
- Moje výrobky sa vyvážajú do Európy, musím rozšíriť územnú platnosť?
Pokiaľ ste si nie istí odpoveďami na vyššie uvedené otázky, neváhajte kontaktovať svojho finančného sprostredkovateľa.
Môžete odmietnuť aktualizáciu svojej poistnej zmluvy?
Aj keď vo svojej poštovej alebo e-mailovej schránke nájdete list s ponukou navýšenia poistnej sumy v poistení zodpovednosti za škodu, a s tým spojenú úpravu poistného, nemusíte ho akceptovať. Berte však tieto informácie od poisťovne ako odporúčanie, ktoré Vás upozorňuje na výhody revízie a aktualizácie poistnej zmluvy.
Ako postupovať v prípade, že Vám prišla od poisťovne ponuku na aktualizáciu poistenia?
1. Súhlasíte s navrhovanou úpravou poistnej zmluvy
Všetko, čo musíte urobiť, je zaplatiť novo navrhnuté poistné alebo jeho splátku v zmysle Návrhu na zmenu poistnej zmluvy, čím vyjadríte svoj súhlas so zmenou poistnej zmluvy. Ak používate trvalý platobný rozkaz, nezabudnite ho aktualizovať tak, aby aj nasledujúce splátky poistného boli v súlade s novým predpisom. Pre zjednodušenie platby môžete použiť QR kód vo Vašom návrhu alebo odkaz priamo na našu platobnú bránu.
2. Nesúhlasíte s návrhom na úpravu poistnej zmluvy
Ak si želáte zachovať poistnú zmluvu v aktuálnom stave, napriek uvedeným rizikám, stačí zaplatiť pôvodné poistné na základe platobných údajov z predchádzajúceho roka. V prípade, že požadujete zaslať pôvodné platobné údaje, kontaktujte prosím prednostne svojho sprostredkovateľa, prípadne zavolajte na našu zákaznícku linku (+421) 232 600 100 v pracovných dňoch od 8.00 do 18.00 hod. alebo navštívte najbližšiu pobočku poisťovne. Po oznámení čísla poistnej zmluvy Vám zašleme opravený doklad pre zaplatenie Vášho poistenia v pôvodnej výške.