UNIQA Slovensko v minulom roku prešetrila celkovo 1 011 neštandardných poistných udalostí, čo je medziročný nárast až o 52 %. Nárast pokusu o podvod eviduje UNIQA vo všetkých segmentoch, pričom zvýšený nárast podvodov s vyššou hodnotou sme zaznamenali najmä v segmente poistenia nehnuteľností.
V roku 2024 bolo riadne ukončené vyšetrovanie s preukázaným podvodným konaním v 463 prípadoch (+77 % v porovnaní s rokom 2023). Celkovo sa podarilo UNIQA ušetriť 1,41 mil. EUR.
Najväčší podiel na celkovej ušetrenej sume za podvodné škody pochádza z poistenia majetku (30 %). Suma ušetrenej hodnoty v 3 prípadoch predstavovala približne 280 tis. EUR, čo je takmer 37 % z celkovej ušetrenej hodnoty v segmente.
Priemerná suma pokusov o podvod bola 3 052 EUR, čo je oproti roku 2023 pokles približne o 55 %. Možno to pripísať kombinácii negatívnych ekonomických vplyvov, keď to ľudia skúšajú aj pri malých sumách, pretože sa domnievajú, že poisťovňa takéto sumy tak podrobne neskúma.
"V minulom roku sme opäť zaznamenali nárast škôd s účelovým konaním aj nárast celkovej usporenej hodnoty. Najviac však v havarijnom poistení a poistení majetku, kde sa klienti snažia uplatniť náhradu škody na náklady našej spoločnosti v rozpore s poistnými podmienkami. Významne k tomu prispela snaha využiť prírodné katastrofy na nahlásenie škôd, ktoré s nimi vôbec nesúviseli, na úkor poctivých klientov. Minulý rok klienti na Slovensku stále hlásili poistné udalosti, ktoré sa údajne vyskytli počas zemetrasenia v roku 2023, ale kde sa preukázalo, že to tak nie je a klienti chceli zemetrasenie využiť na opravy všetkého druhu. Alebo naopak, klienti hromadne uzatvárali poistné zmluvy v čase, keď médiá masovo informovali o povodniach," komentovala Ivana Glombová, manažérka pre podvody v UNIQA.
Príklady nečestného správania klientov v UNIQA CZ a SK:
- Klient nahlásil poškodenie krytu verandy po krupobití. Zabudol však, že pred dvoma rokmi nám nahlásil rovnakú škodu, ktorá mu bola riadne vyplatená. Fotografia, ktorú použil na zdokumentovanie nového poškodenia, bola iná ako predchádzajúce poškodenie, ale stopy po dierach boli úplne identické a dokonca aj zachytená vegetácia na fotografii bola v detailoch rovnaká. Klient si teda urobil len ďalší z pôvodne odfotených detailov poškodenia a požadoval rovnakú platbu znova, a aj keď mu bolo plnenie bolo odmietnutie vysvetlené, sťažoval sa a trval na svojom.
- Dostali sme upozornenie od klienta: "Po silných dažďoch zem okolo plotu povolila a naklonila sa a popraskal oporný múr, požadujem 8000 EUR za 60 m plotu". Vyšetrovaním sa zistilo, že plot bol postupne naklonený kvôli zanedbaniu. Klient len využil počasie a následne nahlásil škodu. Pri zamietnutí škody klient požadoval aspoň čiastočnú náhradu. Žiadosti klienta sme nemohli vyhovieť, pretože poistná udalosť nebola v súlade s poistnými podmienkami.
- Klient si uplatnil škodu na vozidle spôsobenú neznámym vozidlom a páchateľom na parkovisku. Zrejme si pomýlil dátum, kedy škoda skutočne vznikla a ako k nej došlo, pretože zo získaných kamerových záznamov je zrejmé, že vozidlo bolo poškodené týždeň pred nahlásenou škodou a charakter poškodenia nezodpovedal deklarovanému vzniku škody. Žiadosť bola zamietnutá v celom rozsahu a dokumenty boli odovzdané polícii.
- Klient dostal v rámci bežného servisu vozidla ponuku od opravovne, že klientovi zabezpečí nový lak na jeho vozidle na náklady poisťovne. Pracovníci servisu vytvorili falošnú poistnú udalosť, kde mal vandal poškodiť lak vozidla a servis mal potom vozidlo opraviť. Na základe nezrovnalostí bolo vykonané vyšetrovanie a v spolupráci s políciou bolo zistené protiprávne konanie a začaté trestné konanie.