Pozor na motorkárov, ktorí vychádzajú na cesty. Odškodnenia za fatálne nehody presahujú milión eur
06.05.2022
06.05.2022
S pribúdajúcimi slnečnými dňami je na cestách stále viac motocyklov a práve mesiace máj a august sú v štatistikách UNIQA spojené s najväčším množstvom ich nehôd. Následky bývajú často fatálne a odškodnenia za škody na zdraví sa šplhajú do vysokých súm. UNIQA registrovala v posledných rokoch približne 10 ťažkých kolízií motocyklov s veľmi závažnými následkami. Pri jednej z nich predstavovali náklady na odškodnenie takmer 1,7 mil Eur.
Podľa policajných štatistík sa minulých rok stalo 302 dopravných nehôd, ktoré zavinili motocyklisti, pre takmer dvadsiatku z nich sa nehoda stala smrteľnou. Oproti vodičom v autách sú totiž oveľa zraniteľnejší a preto im pri kolízii a páde hrozia vážne zranenia s trvalými následkami alebo smrť.
„Ochranné oblečenie a prilba by preto mali byť samozrejmosťou, rovnako tak kontrola technického stavu motocykla po zime,“ hovorí manažér poistenia motorových vozidiel UNIQA Jan Kimmer.
Odškodnenie za škody na zdraví motoristov bývajú spravidla o desiatky percent vyššie ako v iných segmentoch. UNIQA registrovala v posledných rokoch približne 10 ťažkých kolízií motocyklov s veľmi závažnými následkami, keď vodiči skončili úplne nesebestační. Práve takéto prípady sú z pohľadu poisťovne najnáročnejšie a aj najnákladnejšie. Nezriedka vystúpia celkové náklady v takomto prípade na státisíce až milión Eur. Ak si privodí takýto závažný úraz s doživotným handicapom aj spolujazdec, vypláca poisťovňa aj niekoľko miliónové sumy.
Tu je jeden príklad za všetky: klient UNIQA si v aute pri vchádzaní na hlavnú cestu nevšimol motocykel a nedal mu prednosť. Poškodená jazdkyňa do neho narazila v plnej rýchlosti, preletela vozidlo a následne skončila o niekoľko desiatok metrov ďalej. Polámala si pri tom množstvo kostí v tele, ale najhoršie boli vážne zranenia hlavy a krčnej chrbtice. Počas dvoch rokov sa podrobila sérii operácií a hoci zlomeniny sa vyliečili, došlo k nezvratnému poškodeniu mozgu a postihnutá žena má ťažké trvalé následky, vrátane potreby nepretržitého ošetrovania a výpomoci. Náklady na odškodnenie, najmä na doživotné dorovnanie jej pôvodného príjmu a na asistenciu vyčíslila UNIQA na takmer 1,7 mil Eur.
Podľa štatistík UNIQA poisťovne býva najčastejším dôvodom kolízii s motorkármi na cestách neprimeraná rýchlosť, či nedodržanie potrebnej vzdialenosti medzi vozidlami. Zo škôd, ktoré motorkári nezavinia, býva často problém, že vodiči áut nie sú po zime na motorkárov na cestách zvyknutí a pri vchádzaní na križovatku, predbiehaní či odbočovaní si ich jednoducho nevšimnú.
„Odporúčame preto vodičom najmä v tomto období ešte dôslednejšie sledovať spätné zrkadlá a situáciu okolo vozidla, pretože dvojkolesová motorka sa dokáže rýchlo „prešmyknúť“ pomedzi autá a vodiči ju môžu ľahko prehliadnuť,“ upozorňuje Ján Kimmer z UNIQA a vodičom motocyklov radí:
Motocyklov na Slovensku každým rokom pribúda, čo dokazujú aj štatistiky UNIQA. Počet poistených motoriek rastie, pričom klesá počet malých motocyklov, na rozdiel od stredných, ktorých počet narastá a poistenie najsilnejších motoriek rastie najrýchlejšie. Len za posledný rok narástlo povinné zmluvné poistenie (PZP) pre motocykle viac ako o 10%. Poisťovňa radí nepodceňovať najmä PZP, ktoré musí mať zo zákona uzatvorené každé motorové vozidlo s priradeným evidenčným číslom, teda aj motocykel. Nemali by naň zabúdať ani ľudia, ktorí motorku využívajú len na rekreačné jazdenie.
„Ak by vodič nepoisteného vozidla zapríčinil dopravnú nehodu následkom ktorej by niekto iný utrpel škody na zdraví či majetku, odškodnenie by musel zaplatiť z vlastného vrecka,“ upozorňuje Jan Kimmer z UNIQA.
Jednorazové odškodnenia najmä za škody na zdraví sa často šplhajú k vysokým sumám, v niektorých prípadoch poisťovňa platí z PZP dlhé roky rentu za celoživotnú invaliditu.
„Keďže z PZP sa hradia škody spôsobené inej osobe, vodič motocykla si môže k PZP uzatvoriť vlastné pripoistenie pre prípad smrti alebo trvalých následkov po havárii s poistnou sumou až do 50 000 EUR,“ vysvetľuje Jan Kimmer.