Reagovať v prvých minútach - to chce obrovskú dávku trpezlivosti a sebaovládania. Namiesto stresu a nadávania je lepšie zachovať chladnú hlavu a zorientovať sa v situácii. Preto sme pre Vás pripravili návod ako postupovať pri nehode a byť pripravený aj na takéto nečakané situácie.
Podľa štatistík Policajného zboru SR sa stane denne na slovenských cestách viac ako sto dopravných nehôd a škodových udalostí. Ľudia sú vtedy často v šoku a nedokážu racionálne uvažovať.
Ako sa zachovať bezprostredne po nehode?
- Zapnite výstražné svetlá, vystúpte z auta s oblečenou reflexnou vestou a umiestnite za vozidlo výstražný trojuholník.
- Skontrolujte, či je niekto zranený. Ak áno, zavolajte záchrannú službu na čísle 155 a za asistencie na linke poskytnite dotyčnému prvú pomoc. Ak ide o život, neodkladne kontaktujte číslo 112, na ktorom okrem zdravotníkov privoláte aj ostatné záchranné zložky – políciu a hasičov.
- Detailne opíšte, kde sa nachádzate a v akom stave sú zranení. Do ich príchodu sa zdržiavajte v bezpečnej zóne.
Kedy volať políciu?
Pri vážnom úraze, usmrtení, ale aj v prípade, ak sa účastníci nehody odmietajú dohodnúť na jednoznačnom vinníkovi alebo ak druhá strana odmieta vyplniť Správu o nehode či poskytnúť svoje identifikačné údaje. Tiež v prípade, ak:
- nedokážete sami určiť výšku škody pri nehode,
- vinník z miesta nehody ušiel, je pod vplyvom alkoholu, drog alebo nemá uzatvorené PZP,
- bola spôsobená škoda inému účastníkovi, napríklad na oplotení, budove či zvodidlách,
- v dôsledku nehody unikli nebezpečné látky.
Suma 3 990 € už nie je rozhodujúca
Táto hraničná suma je podľa Novely zákona o cestnej premávke, platnej od 1. júla 2022, už minulosťou. Ak sa s druhou stranou dohodnete, kto zavinil nehodu a nebudete volať políciu, buďte obozretní:
- nezabudnite vyplniť Správu o nehode, ktorú by ste mali mať zo zákona vždy vo svojom vozidle,
- nezabudnite tiež zhotoviť fotodokumentáciu z miesta nehody a získať čo najviac dôkazov,
- zapíšte si kontaktné údaje druhého vodiča a ostatných svedkov
- a následne nahláste UNIQA škodovú udalosť.
Ako nahlásiť poistnú udalosť?
- Online nahlásenie škodovej udalosti na www.uniqa.sk je pohodlným a najrýchlejším spôsobom, môžete tak urobiť aj telefonicky na linke +421 232 600 100.
- Nehodu ste povinní nahlásiť v lehote 15 dní, ak sa stala na Slovensku, v prípade zahraničia do 30 dní.
- Na nahlásenie budete potrebovať: číslo poistnej zmluvy alebo Zelenej karty, Správu o nehode či Správu polície, údaje o poškodenom vozidle alebo majetku a o účastníkoch nehody.
- Viac informácií o nahlasovaní škodovej udalosti a všetky potrebné doklady nájdete TU.
Treba odtiahnuť vozidlo?
Zavolajte asistenčnú službu na telefónnom čísle: +421 258 252 188 a pokiaľ budete opravovať vozidlo, vyberte si jeden zo zmluvných servisov UNIQA, ktoré Vám zabezpečia bezproblémový priebeh likvidácie škodovej udalosti a zrýchlený režim výplaty poistného.
Zodpovednosť je na mieste
Za neposkytnutie prvej pomoci, útek z miesta nehody či neprivolanie záchrannej služby Vám hrozí trestné stíhanie.
Viete, aký je rozdiel medzi Povinným zmluvným poistením (PZP) a Havarijným poistením? Druhé v poradí, známe aj pod názvom KASKO Vám môže ušetriť peňaženku pri plnení škodovej udalosti po nehode. Viac TU