5 krokov, ako správne postupovať pri dopravnej nehode
01.04.2025
01.04.2025
Dopravná nehoda môže nastať kedykoľvek a kdekoľvek, preto je dôležité vedieť, ako správne reagovať. Práve v tomto článku vám ponúkame všetky potrebné informácie, vďaka ktorým budete vedieť, ako postupovať pri nehode – od zabezpečenia miesta, cez komunikáciu s poisťovňou až po opravu vášho vozidla.
Aby ste minimalizovali riziko škôd dopravnej nehody, pripravili sme pre vás nasledujúce kroky, ktoré vám pomôžu situáciu zvládnuť pokojne a efektívne.
Vaša prvá povinnosť po nehode je poriadne zaistiť bezpečnosť miesta, aby nedošlo k ohrozeniu ďalších účastníkov cestnej premávky. Predtým ako vystúpite z auta zapnite varovné svetlá a oblečte si reflexnú vestu.
Potom umiestnite varovný trojuholník na okraj vozovky tak, aby ho všetci prichádzajúci vodiči včas a zreteľne videli. V obci ho dajte približne 50 metrov za vozidlom a na diaľnici či rýchlostnej ceste najmenej 100 metrov.
Havarované vozidlo sa nesnažte premiestniť, pretože by to mohlo ovplyvniť vyšetrovanie nehody. Ak je však nutné zmeniť jeho polohu, označte miesto nehody čo najdetailnejšie.
Zdroj: Freepik.com
Po zabezpečení miesta nehody skontrolujte, či niekto potrebuje okamžitú pomoc. Ak áno, poskytnite ju – zaistite dýchanie, zastavte krvácanie alebo dajte zraneného do stabilizovanej polohy.
Nepodceňujte ani svoje vlastné zranenia a dôkladne ich skontrolujte. Následne zavolajte okamžitú záchrannú službu na čísle 155 alebo 112. Operátor od vás bude požadovať podrobný popis miesta nehody a stavu zranených. Zároveň vám dá pokyny, ako postupovať pri nehode a ošetrovaní zranených.
Tip: Ak je niekto vážne zranený, okamžite zavolajte na číslo 155 a s asistenciou operátora poskytnite prvú pomoc. V prípade život ohrozujúcich zranení volajte na číslo 112, na ktorom privoláte aj ďalšie záchranné zložky – políciu a hasičov.
Zdroj: Freepik.com
Polícia SR je nutné kontaktovať na číslo 158, ak:
Zdroj: Freepik
Správne zdokumentovanie nehody je kľúčové pre budúcu komunikáciu s poisťovňou. Na jej mieste si preto odfoťte škody na vozidlách, ich pozíciu, stopy na ceste a ďalšie relevantné detaily. Tiež si zapíšte čas, miesto nehody a prípradných svedkov.
Ak nehodu spôsobil druhý vodič, vypýtajte si od neho identifikačný doklad (občiansky preukaz, pas, vodičský preukaz) a doklad PZP. Z dokladov si prepíšte:
Zdroj: Freepik
Správa o nehode je základný dokument, ktorý potrebujete k vyriešeniu poistnej udalosti.
Vypisuje sa priamo na mieste nehody a vyplniť musíte:
Do správy musíte doplniť aj jednoduchý nákres a popis nehody. Jej originál si necháva vinník nehody, ktorý ju musí nahlásiť svojej poisťovni.
Nezabudnite: Účastníci musia kontaktovať poisťovňu, v ktorej má vinník uzavreté PZP do 15 dní.
Zdroj: Freepik
Ak vinník dopravnej nehody nenahlási svojej poisťovni udalosť, máte stále možnosť domáhať sa náhrady škody. Podľa § 15 Zákona o povinnom zmluvnom poistení (PZP) je poisťovateľ povinný uhradiť vzniknutú škodu priamo poškodenému.
To znamená, že vy ako poškodení máte právo uplatniť svoj nárok priamo voči poisťovni vinníka, musíte však preukázať vznik škody – napríklad prostredníctvom záznamu o nehode, fotografií či svedeckých výpovedí.
Ak nie je známe, kde má vinník uzavreté poistenie, alebo sa odmieta k nehode priznať, poškodený sa môže obrátiť na Slovenskú kanceláriu poisťovateľov (SKP). Tá poskytuje odborné poradenstvo a usmerní poškodeného v ďalšom postupe. SKP môže v určitých prípadoch zabezpečiť aj úhradu škody z garančného fondu, ktorý slúži na krytie škôd spôsobených nepoistenými vozidlami alebo neidentifikovanými vinníkmi nehôd.
Ak je vaše vozidlo po nehode nepojazdné, zavolajte odťahovú službu. Predtým si však nezabudnite overiť, či vaša poisťovňa ponúka zmluvný odťah zdarma. V UNIQA pre pomoc v prípade odtiahnutia vozidla volajte asistenčnú službu +421 2 582 52 188.
Ak máte uzatvorené povinné zmluvné poistenie alebo havarijné poistenie, kontaktujte svoju poisťovňu čo najskôr. Stačí, keď zavoláte na asistenčnú linku a operátor vám poradí, ako postupovať pri nehode auta, a ktoré dokumenty potrebujete.
Vyhľadanie správneho servisu je kľúčové pre rýchlu a kvalitnú opravu. Výhodou je mať zazmluvnený servis vašou poisťovňou. Ten vybaví všetku administratívu priamo s poisťovňou a minimalizuje vaše starosti.
Naopak, pri nezazmluvnenom servise riskujete vyššie náklady a zdĺhavejší proces odškodnenia.
Ak ste pri nehode utrpeli úraz a máte uzatvorené úrazové poistenie, nezabudnite si od lekára vyžiadať podrobnú lekársku správu s presným popisom ošetrenia a diagnostikovaných zranení.
Pre úspešné uplatnenie nároku voči poisťovni si odložte všetky potrebné dokumenty, medzi ktoré patria aj doklady o nákladoch spojených s liečbou, potvrdenie o práceneschopnosti či doklad o ušlej mzde v dôsledku práceneschopnosti.
Škodovú udalosť ste na Slovensku povinní nahlásiť do 15 dní. Pohodlným a najrýchlejším spôsobom, ako škodu nahlásiť je online. Ak vám to však nevyhovuje, môžete to urobiť aj telefonicky na linke +421 232 600 100.
Pred jej nahlásením si pripravte:
Pripojením správne vyplnených dokumentov a fotodokumentácie prispejete k urýchleniu likvidácie škodovej udalosti. Po jej online nahlásení obdržíte číslo škodovej udalosti a na e-mail vám zašleme potvrdenie o registrácií.
Online nahlásenie škodovej udalosti
Zdroj: Freepik.com
Ak bolo vaše vozidlo poškodené, prvým krokom je nahlásenie škodovej udalosti poisťovni, ktorá následne zabezpečí jeho obhliadku. Tá je nevyhnutná pre zistenie rozsahu škody a určenie či sa vozidlo bude opravovať, alebo sa pristúpi k riešeniu formou totálnej škody (oprava je drahšia ako hodnota samotného vozidla).
Po obhliadke sa vozidlo odovzdá do zazmluvneného servisu, kde odborníci posúdia možnosti opravy a vyhotovia predbežný rozpočet nákladov. Poisťovňa tento rozpočet posúdi a odsúhlasí, či opravu vozidla preplatí.
Ak rozpočet schváli, servis začne s prácami, ktoré zahŕňajú opravu alebo výmenu poškodených dielov. Oprava vozidla môže trvať rôzne dlhú dobu v závislosti od rozsahu poškodenia, dostupnosti náhradných dielov a kapacít servisu.
Tip: Ak máte pripoistený príspevok na náhradné vozidlo, uhradíme vám požičanie náhradného vozidla v rámci dohodnutého limitu.
Na konci opravy servis vystaví faktúru, ktorú poisťovňa skontroluje a uhradí v súlade s podmienkami poistnej zmluvy. Niektoré poisťovne uhrádzajú plnú sumu, zatiaľ čo iné odpočítavajú hodnotu zhodnotenia vozidla po oprave.
Príklad: Ak máte staršie auto, poisťovňa môže odpočítať určitú sumu, pretože nové diely by zvýšili jeho hodnotu oproti stavu pred nehodou. Napríklad, ak sa vymení starý poškodený nárazník za nový, poisťovňa môže uznať, že auto bolo týmto spôsobom zhodnotené, a preto z ceny opravy odpočíta určitú sumu za toto vylepšenie.
Poškodený by si mal dávať pozor, aby vozidlo neopravil skôr, než sa vykoná obhliadka, pretože poisťovňa môže odmietnuť uhradiť škodu, ktorá nebola riadne zdokumentovaná.
Celý proces opravy a likvidácie škody zvyčajne trvá niekoľko týždňov, v závislosti od dĺžky opravy vozidla a rýchlosti administratívneho procesu poisťovne.
Väčšina krokov pri dopravnej nehode v zahraničí je podobná ako na Slovensku – zabezpečenie miesta nehody, kontaktovanie záchranných zložiek na čísle 112, privolanie polície v prípade zranenia alebo veľkej škody, detailné zdokumentovanie nehody a vyplnenie európskej správy o nehode.
Nezabudnite nehodu čo najskôr oznámiť svojej poisťovni a mať pri sebe potrebné doklady. Pred cestou vám tiež odporúčame uzavrieť cestovné poistenie a pripoistenie vozidla na dovolenku, ktoré môžu pokryť náklady na odtiahnutie alebo ubytovanie v prípade nehody mimo Slovenska.
Tip: Ak nerozumiete jazyku danej krajiny alebo sa neviete dohovoriť po anglicky, obráťte sa na zastupiteľstvo Slovenskej republiky – väčšina susedných krajín ho má. Ak by v danej destinácii nebolo, môžete kontaktovať zastupiteľstvo iného členského štátu EÚ – napríklad české.
Zdroj: Freepik.com
Často sa stáva, že účastníci nehody zabudnú zakresliť priebeh nehody. Pamätajte na to, poprípade, ak neveríte svojim maliarskym zručnostiam, môžete priebeh nehody dôkladne popísať.
Nezabudnite tiež, že správa musí byť podpísaná všetkými zúčastnenými, a že musí byť správne vyplnená. Ak si neviete dať rady, prejdite na stránku Ministerstva vnútra, ktoré má pri informáciách k tlačivu o škodovej udalosti zahrnutý bod – Ako vyplniť Správu o nehode.
Pri dopravnej nehode sa môže stať, že vám vinník navrhne vyriešiť situáciu dohodou. Dôvodom môže byť napríklad to, že nemá uzatvorené poistenie alebo nechce, aby bola škodová udalosť zaevidovaná kvôli možnému zvýšeniu poistného.
Aj keď by ste sa tým mohli vyhnúť administratívnym komplikáciám, nesie to so sebou riziko, že náhradu škody nikdy nedostanete. Vinník nemusí dodržať svoj sľub, môže zmeniť názor alebo situáciu obrátiť vo váš neprospech.
Preto vždy vyplňte Správu o nehode, dôkladne odfoťte miesto nehody, vymeňte si kontaktné údaje a zapíšte si EČV vinníkového vozidla.
Nikdy neopúšťajte miesto nehody, pretože to môže viesť k pokute až 1 300 eur a k odobratiu vodičského preukazu na 1 až 5 rokov
Po dopravnej nehode je dôležité zachovať pokoj, no zároveň si byť vedomý, čo vaše poistenie nezahŕňa. Poisťovne vylučujú z poistného plnenia:
K odmietnutiu poistného plnenia môže viesť aj nedostatočná dokumentácia nehody.
Skontrolujte si, či vaše poistenie pokrýva totálnu škodu, náklady na úraz vodiča, poúrazovú asistenciu alebo náhradné vozidlo. Oboznámte sa s podmienkami a výlukami, ktoré sú uvedené vo vašej poistnej zmluve, a ak chcete rozšíriť pokrytie PZP či havarijného poistenia, môžete si pripoistiť ďalšie riziká priamo na webe UNIQA.
Chcem doplnkové pripoistenie od UNIQA